fbpx

Vitamina C este esen╚Ťial─â ├«n cre╚Öterea ╚Öi dezvoltarea organismului. ├Än timp ce se recomand─â consumul de alimente bogate ╚Öi fructe bogate┬á├«n vitamina C, foarte mul╚Ťi oameni prefer─â s─â ia suplimente alimentare pentru aportul de acid ascorbic.

Acidul ascorbic este necesar pentru biosinteza colagenului, L-carnitinei, precum ╚Öi ├«n metabolismul proteinelor. Colagenul este o component─â esen╚Ťial─â a ╚Ťesutului conjunctiv, care joac─â un rol vital ├«n vindecarea r─ânilor. Vitamina C este, de asemenea, un important antioxidant fiziologic.

Beneficiile Vitaminei C

Vitamina C este solubilă în apă și se regăsește în mod natural în fructe și legume. Ea are următoarele roluri:

  • Contribuie la formarea unei proteine importante, utilizat─â pentru a face pielea, tendoanele, ligamentele ╚Öi vasele de s├ónge;
  • Repar─â ╚Öi ├«ntre╚Ťine cartilajul, oasele ╚Öi din╚Ťii;
  • Poate reduce riscul de boli cronice;
  • Poate diminua riscul de acid uric din s├ónge ╚Öi poate ajuta la prevenirea atacurilor de gut─â;
  • ├Ämbun─ât─â╚Ťe╚Öte imunitatea;
  • Protejeaz─â memoria ╚Öi capacitatea de g├óndire.

Aportul dietetic recomandat din fructe bogate în vitamina C

Pentru adul╚Ťi, cantitatea zilnic─â recomandat─â de vitamina C este de 65-90 mg/ zi, iar limita superioar─â este de 2.000 mg/ zi. Indivizii care fumeaz─â necesit─â cu 35 mg/zi mai mult─â Vitamina C fa╚Ť─â de nefum─âtori.

Deficitul de Vitamina C

Deficitul acut de vitamina C duce la scorbut. Simptomele variaz─â ├«n func╚Ťie de depozitele de Vitamina C din organism, dar semnele pot ap─ârea ├«n decurs de o lun─â ├«n urma unui aport redus de Vitamina C (sub 10 mg/ zi).

Simptomele ini╚Ťiale sunt: oboseala, stare general─â de r─âu, inflama╚Ťia gingiilor.

Pe m─âsur─â ce deficitul evolueaz─â, sinteza colagenului se deterioreaz─â ╚Öi ╚Ťesuturile conjunctive devin sl─âbite, provoc├ónd: petechii, echimoze, purpur─â, dureri articulare, vindecarea slab─â a r─ânilor ╚Öi afec╚Ťiuni ale p─ârului.

Pot ap─ârea ╚Öi alte simptome, precum: depresia, umflarea ╚Öi s├óngerarea gingiilor, sl─âbirea sau pierderea din╚Ťilor din cauza fragilit─â╚Ťii ╚Ťesuturilor ╚Öi a capilarelor, anemia poate s─â apar─â din cauza s├ónger─ârii crescute ╚Öi a sc─âderii absorb╚Ťiei de fier non-hem.

L─âsat netratat, scorbutul este fatal. Ast─âzi, deficitul de Vitamina C ╚Öi scorbutul sunt rare ├«n ╚Ť─ârile dezvoltate. Simptomele deficitului excesiv apar numai dac─â aportul de Vitamina C scade sub aproximativ 10 mg / zi, timp de mai multe s─âpt─âm├óni.

suc de aronia (fructe bogate în vitamina c)

Sursele naturale de Vitamina C

Fructele ╚Öi legumele sunt cele mai bune surse de Vitamina C. Con╚Ťinutul de Vitamina C din alimente poate fi redus prin depozitare prelungit─â ╚Öi prin g─âtit, deoarece vitamina este solubil─â ├«n ap─â ╚Öi este distrus─â de c─âldur─â.

Din fericire, multe dintre cele mai bune surse alimentare de Vitamina C sunt de obicei consumate crude. Consumul a 5 por╚Ťii variate de fructe ╚Öi legume pe zi poate furniza mai mult de 200 mg de Vitamina C.

Top 10 fructe bogate în Vitamina C

Strugurii

Strugurii au fost cultiva╚Ťi ├«nc─â din Antichitate, mai ales pentru produc╚Ťia de vin. Ei cresc ├«n zone cu clim─â temperat─â (Europa Sudic─â, Africa, Australia ╚Öi America de Nord ╚Öi Sud).

Despre struguri se știe că:

  • sunt boga╚Ťi ├«n nutrien╚Ťi, ├«n special Vitamina C (4mg la 100 g) ╚Öi K – Vitamina C este necesar─â pentru s─ân─âtatea ╚Ťesutului conjunctiv, ├«n timp ce Vitamina K este vital─â pentru s─ân─âtatea oaselor ╚Öi coagularea s├óngelui.
  • au un con╚Ťinut ridicat de antioxidan╚Ťi ÔÇô antioxidan╚Ťii ajut─â la repararea daunelor provocate de radicalii liberi (molecule d─âun─âtoare care provoac─â stres oxidativ). ├Än acest fruct au fost identifica╚Ťi peste 1600 de compu╚Öi benefici care protejeaz─â organismul de boli ale inimii, reduce nivelul glicemiei ╚Öi ofer─â protec╚Ťie ├«mpotriva dezvolt─ârii cancerului.
  • reduc nivelul de colesterol;
  • con╚Ťin elemente care ├«mbun─ât─â╚Ťesc vederea ÔÇô protejeaz─â ochii de boli comune precum degenerescen╚Ť─â macular─â legat─â de v├órst─â, cataract─â ╚Öi glaucom.
  • pot ├«mbun─ât─â╚Ťi memoria, aten╚Ťia ╚Öi starea de spirit;
  • pot proteja ├«mpotriva anumitor bacterii ╚Öi virusuri– Strugurii sunt o surs─â bun─â de Vitamina C, care este bine cunoscut─â pentru impactul benefic asupra sistemului imunitar. Studiile mai arat─â c─â ace╚Ötia combat virusul gripei, herpesul, varicela ╚Öi bolile de origine alimentar─â;
  • pot ├«ncetini ├«mb─âtr├ónirea.

Aronia

Fructele de Aronia (scoru╚Ö negru) au c├ó╚Ötigat popularitate ├«n r├óndul consumatorilor preocupa╚Ťi de s─ân─âtate ╚Öi well-being. Originari din estul Americii de Nord ╚Öi cel mai frecvent ├«nt├ólni╚Ťi ├«n p─âdurile umede ╚Öi mla╚Ötini, arbu╚Ötii de Aronia se reg─âsesc ╚Öi ├«n Europa.

Super fructele sunt pline de substan╚Ťe nutritive ╚Öi antioxidan╚Ťi (au un con╚Ťinut de Vitamina C de 21 mg la 100g) ╚Öi ofer─â beneficii multiple celor care doresc s─â-╚Öi ├«mbun─ât─â╚Ťeasc─â s─ân─âtatea.

Aronia con╚Ťine mai mul╚Ťi antioxidan╚Ťi fa╚Ť─â de alte fructe de p─âdure ╚Öi are numeroase roluri:

  • Previne problemele urinare ╚Öi infec╚Ťiile rinichilor;
  • Previne dezvoltarea cancerului;
  • Combate bolile inimii, reduc├ónd presiunea arterial─â;
  • Reduce nivelul colesterolului;
  • Previne dezvoltarea diabetului;
  • Reduce riscul obezit─â╚Ťii;
  • Previne r─âcelile comune;
  • ├Ämpiedic─â dezvoltarea problemelor ochilor, care conduc la pierderea vederii.

Fructele de Aronia sunt delicioase în iaurt, piureuri și fulgi de ovăz. Destul de astringent atunci când este consumat proaspăt, aronia este adesea transformată în gemuri, jeleuri și sucuri.

Zmeura

Are un profil nutri╚Ťional impresionant, fiind una dintre cele mai s─ân─âtoase alegeri ├«n culoarul de fructe bogate ├«n Vitamina C (26 mg la 100g). Zmeura este caracterizat─â de:

  • un con╚Ťinut ridicat de nutrien╚Ťi – ofer─â peste 50% din doza minim─â zilnic─â de Vitamina C, care sus╚Ťine imunitatea, s─ân─âtatea pielii ╚Öi ajut─â la producerea colagenului.
  • un nivel redus de zaharoz─â;
  • un con╚Ťinut bogat de antioxidan╚Ťi anti-├«mb─âtr├ónire – ajut─â la reducerea inflama╚Ťiei (factor al ├«mb─âtr├ónirii premature).
  • capacitatea de a previni cancerul – antioxidan╚Ťii ╚Öi compu╚Öii antiinflamatori sunt asocia╚Ťi cu protec╚Ťia ├«mpotriva cancerului. Fitonutrien╚Ťii din zmeur─â pot ajuta la distrugerea celulelor canceroase prin semnalarea apoptozei;
  • un nivel ridicat de fibre – fibrele contribuie la senza╚Ťia de sa╚Ťietate, reduce zah─ârul din s├ónge ╚Öi sus╚Ťine o bun─â s─ân─âtate digestiv─â. Fibrele din zmeur─â ajut─â bacteriile intestinale benefice s─â ÔÇ×├«nfloreasc─âÔÇŁ. Acestea din urm─â sunt legate de o imunitate mai puternic─â ╚Öi de o dispozi╚Ťie mai bun─â.
  • capacitatea de ├«mbun─ât─â╚Ťi func╚Ťiile creierului – s-a demonstrat c─â flavonoidele din zmeur─â contribuie la ├«mbun─ât─â╚Ťirea coordon─ârii, a memoriei, a dispozi╚Ťiei ╚Öi ajut─â la gestionarea general─â a creierului, elimin├ónd proteinele toxice legate de disfunc╚Ťia creierului.

Ananasul

Este unul dintre cele mai s─ân─âtoase fructe din lume deoarece: con╚Ťine zero gr─âsimi ╚Öi o mul╚Ťime de vitamine, minerale ╚Öi substan╚Ťe nutritive necesare organismului.

Ananasul:

  • spore╚Öte imunitatea ÔÇô reprezint─â o surs─â important─â de Vitamina C (48 mg la 100g), necesar─â ├«n lupta cu leziunile celulare, durerile articulare ╚Öi bolile de inim─â;
  • ├«nt─âre╚Öte oasele ÔÇô pe l├óng─â Vitamina C, ananasul con╚Ťine foarte mult Magneziu care consolideaz─â oasele ╚Öi ╚Ťesuturile de leg─âtur─â. Studiile arat─â c─â ajut─â la prevenirea osteoporozei la femeile aflate ├«n postmenopauz─â;
  • este un remediu pentru sinusuri ╚Öi umfl─âturile provocate de alergii – este vorba despre Vitamina C ╚Öi bromelain─â, care ajut─â la reducerea mucusului din g├ót ╚Öi nas;
  • reduce coagul─ârile excesive
  • reduce stresul;
  • trateaz─â r─âcelile ╚Öi tusea;
  • previne cancerul;
  • ├«nt─âre╚Öte gingiile;
  • ├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte digestia;
  • reprezint─â o solu╚Ťie pentru acnee.

Citricele

Citricele sunt fructe bogate ├«n Vitamina C (53 mg la 100g), care au capacitatea de a ├«mbun─ât─â╚Ťi starea sistemului imunitar ╚Öi de a men╚Ťine elasticitatea ╚Öi s─ân─âtatea pielii.

Citricele au multiple proprieta╚Ťi:

  • sunt o surs─â important─â de fibre ÔÇô aceste fibre sunt necesare unui sistem digestiv s─ân─âtos;
  • sunt slab calorice, fiind o alegere smart pentru cei care vor s─â sl─âbeasc─â;
  • reduc riscul de pietre la rinichi ÔÇô citricele cresc nivelul de citrat din urin─â, diminu├ónd riscul de boli la rinichi.
  • ofer─â protec╚Ťie ├«mpotriva cancerului ÔÇô studiile au ar─âtat c─â persoanele care consum─â citrice au un risc sc─âzut de a dezvolta vreo form─â de cancer deoarece compu╚Öii citricelor suprim─â dezvoltarea cancerului, bloc├ónd formarea agen╚Ťilor cancerigeni.
  • ├«mbun─ât─â╚Ťesc starea inimii, prin reducerea nivelului de colesterol ╚Öi diminuarea presiunii arteriale;
  • sporesc func╚Ťiile creierului, protej├óndu-l de tulbur─âri neurodegenerative.

Căpșunile

Cu un con╚Ťinut mai ridicat de Vitamina C fa╚Ť─â de cel al portocalelor, c─âp╚Öunile au mai multe influen╚Ťe asupra s─ân─ât─â╚Ťii:

  • protejeaz─â inima ÔÇô bogate ├«n Vitamina C (59mg la 100g) ╚Öi fibre, c─âp╚Öunile reduc stresul oxidativ, care determin─â boli ale inimii ╚Öi cancer. Con╚Ťinutul de Potasiu protejeaz─â ├«mpotriva bolilor de inim─â, prin faptul c─â diminueaz─â presiunea arterial─â ╚Öi riscul de infarct.
  • reduc riscul de cancer, datorit─â capacit─â╚Ťii antioxidante.
  • con╚Ťin un nivel ridicat de fibre – fibrele joac─â un rol esen╚Ťial ├«n men╚Ťinerea s─ân─ât─â╚Ťii intestinului, hr─ânindu-l cu bacterii bune.
  • reduc balonarea – deoarece sunt o surs─â excelent─â de potasiu (un nutrient care anihileaz─â sodiul care provoac─â balonare), c─âp╚Öunile te pot ajuta s─â sl─âbe╚Öti.
  • sporesc imunitatea;
  • men╚Ťin s─ân─âtatea creierului;
  • previn defectele la na╚Ötere ÔÇô c─âp╚Öunile reprezint─â o surs─â bogat─â de acid folic, fiind un element crucial care poate ajuta la prevenirea defectelor tubului neural al bebelu╚Öului (structura fundamental─â a creierului ╚Öi a coloanei vertebrale).

Papaya

Originar din regiunile tropicale, Papaya este un fruct faimos datorit─â culorii puternice, texturii moi ╚Öi aromei dulci. Utilizat─â ├«n numeroase re╚Ťete culinare (salate, smoothie-uri ╚Öi shake-uri), papaya este un fruct cu un con╚Ťinut de 61 mg de Vitamina C la 100 g de fruct.

Beneficiile lui sunt:

  • reduce nivelul de colesterol – datorit─â con╚Ťinutului ridicat de fibre, antioxidan╚Ťi ╚Öi Vitamina C, papaya previne acumularea colesterolului ├«n artere, protej├ónd organismul de boli cronice (atac de cord, accident vascular cerebral ╚Öi hipertensiune arterial─â);
  • ├«mbun─ât─â╚Ťesc sistemul imunitar ÔÇô deoarece con╚Ťine mai mult de 200% din doza zilnic─â de Vitamina C, papaya trateaz─â scorbutul, anemia, sl─âbiciunea, problemele pielii ╚Öi afec╚Ťiunile gingiilor.
  • ajut─â la pierderea ├«n greutate ÔÇô pentru c─â are un con╚Ťinut sc─âzut de calorii ╚Öi este o surs─â bun─â de fibre, fructul ofer─â senza╚Ťia de sa╚Ťietate pentru o lung─â perioad─â de timp, reduc├ónd pofta.
  • protejeaz─â ├«mpotriva artritei – papaya ajut─â persoanele care risc─â s─â dezvolte artrit─â, ├«mpiedic├ónd inflamarea oaselor.
  • Previne cancerul;
  • Reduce stresul – ajut─â la reglarea fluxului de hormoni ai stresului prin Vitamina C.

Kiwi

Cu un con╚Ťinut de 93 mg de Vitamina C la 100 g, Kiwi este utilizat at├ót ca aliment, c├ót ╚Öi ca medicament, mai ales pentru tratarea astmului.

Kiwi este considerat un superaliment pentru beneficiile sale:

  • trateaz─â constipa╚Ťia – cre╚Öte num─ârul de mi╚Öc─âri intestinale la persoanele cu constipa╚Ťie;
  • diminueaz─â presiunea arterial─â ridicat─â;
  • previne distrugerea ADN-ului – Kiwi este bogat ├«n flavonoide ╚Öi carotenoizi care au demonstrat activitate antioxidant─â ├«n prevenirea deterior─ârii ADN-ului, ├«n ╚Ťesuturile corpului;
  • are propriet─â╚Ťi antioxidante puternice – poate ajuta la reducerea severit─â╚Ťii unui num─âr mare de afec╚Ťiuni (boli de piele, astm, artrit─â reumatoid─â, osteoartrit─â, diabet, ateroscleroz─â ╚Öi cancer de colon). Deoarece Vitamina C joac─â un rol important ├«n stimularea sistemului imunitar, kiwi poate ajuta la prevenirea bolilor recurente (infec╚Ťia urechii, boli de inim─â, accident vascular cerebral ╚Öi cancer).

Guava

Guava (fruct tropical produs în Venezuela, Mexic sau Columbia) se consumă, de obicei, proaspătă sau transformată în băuturi, în timp ce coaja și frunzele sale sunt utilizate ca medicamente pentru tratarea diferitelor boli.

O por╚Ťie de 100 g de Guava con╚Ťine 68 calorii, 8.92 g de zah─âr, 228 mg de Vitamina C ╚Öi calciu ╚Öi are urm─âtoarele efecte:

  • Spore╚Öte imunitatea ÔÇô cu ajutorul nivelului ridicat de Vitamina C, Guava are capacitatea de a lupta cu infec╚Ťiile comune ╚Öi patogenii.
  • Reduce riscul de a dezvolta cancer ÔÇô con╚Ťinutul de Vitamina C, licopen ╚Öi alte substan╚Ťe nutritive ac╚Ťioneaz─â ca antioxidan╚Ťi care neutralizeaz─â infec╚Ťiile din corp ╚Öi previn cre╚Öterea celulelor canceroase.
  • Previne diabetul ÔÇô con╚Ťinutul de fibre regleaz─â nivelul zah─ârului din s├ónge;
  • Men╚Ťine s─ân─âtatea inimii – Guava con╚Ťine cantit─â╚Ťi mari de sodiu ╚Öi potasiu, care ajut─â organismul s─â echilibreze ╚Öi s─â regleze tensiunea arterial─â la pacien╚Ťii care sufer─â de hipertensiune. Guava ajut─â la reducerea colesterolului.
  • Ajut─â la pierderea ├«n greutate – Guava regleaz─â metabolismul;
  • Trateaz─â r─âcelile ╚Öi tusea – Guava are un con╚Ťinut foarte ridicat de Vitamina C ╚Öi fier ├«n compara╚Ťie cu alte fructe. Guava ├«mpiedic─â apari╚Ťia r─âcelilor sau a altor infec╚Ťii virale.

C─âtina

C─âtina este o plant─â ale c─ârei frunze, flori, semin╚Ťe ╚Öi fructe sunt utilizate ca medicamente. C─âtina este utilizat─â pentru s─ân─âtatea inimii, afec╚Ťiunile pielii, tratarea inflama╚Ťiilor ╚Öi alte afec╚Ťiuni.

Fructele de cătină sunt folosite pentru a face jeleuri, sucuri, piureuri și sosuri sau poate fi utilizată în produse cosmetice și anti-îmbătrânire.

Beneficiile c─âtinei sunt multiple:

  • Cu un con╚Ťinut ridicat de omega-7 ╚Öi de Vitamina C (400 mg la 100g) superior celui de la portocale, c─âtina joac─â un rol cheie ├«n ├«mbun─ât─â╚Ťirea sistemului imunitar, sistemului digestiv, vederii normale ╚Öi s─ân─ât─â╚Ťii cardiovasculare.
  • fructele de c─âtin─â ajut─â la combaterea inflama╚Ťiilor;
  • contribuie la dezvoltarea colagenului, care la r├óndul s─âu ├«ncetine╚Öte ├«n mod natural ├«mb─âtr├ónirea.
  • c─âtina este excelent─â pentru hidratarea pielii ╚Öi men╚Ťinerea elasticit─â╚Ťii acesteia.
  • ├Ämbun─ât─â╚Ťe╚Öte starea de spirit.
  • Remediaz─â problemele articulare.

În concluzie, Vitamina C este necesară pentru un organism sănătos, iar fructele bogate în această vitamină reprezintă o sursă naturală excelentă pentru sporirea aportului zilnic.

Sursa foto: stefano75@unsplash

0
    0
    Coș
    Co╚Öul dvs. este golReveni╚Ťi la magazin