fbpx

Contact us

My Cart
0,00 lei
Întărirea sistemului imunitar – 10 metode naturiste
intarirea sistemului imunitar

Întărirea sistemului imunitar – 10 metode naturiste

Toamna și-a intrat în drepturi și, odată cu sosirea anotimpului rece, organismul uman se confruntă și trebuie să facă față variațiilor de temperatură, aerului uscat și diverșilor factori de mediu. Din această cauză, devenim mai predispuși în fața microbilor și răcim, facem gripă sau infecții respiratorii. 

Stresul, oboseala, stilul de viață haotic și alimentația inadecvată conduc la:

  • scăderea sistemului imunitar;
  • la scăderea rezistenței organismului în lupta cu agenții patogeni.  

Întărirea sistemului imunitar ar trebui să fie o prioritate pentru oricine dintre noi, dat fiind faptul că imunitatea este singura barieră dintre corpul uman și amenințările exterioare. Vestea bună este că există o mulțime de remedii naturiste și de activități pe care le putem face pentru a ne întări sistemul imunitar. 

Ce este sistemul imunitar?

Sistemul imunitar reprezintă o rețea de celule, țesuturi, vase și organe, specializate în apărarea organismului împotriva virusurilor, bacteriilor și microbilor. Sistemul imunitar are capacitatea de a identifica si de a distruge organismele din mediul exterior care pătrund în corp. Un sistem imunitar slab nu va face față acestor agenți patogeni, fapt care va duce la îmbolnăvirea organismului. Pe de altă parte, un sistem imunitar puternic ne asigură o sănătate bună care ne permite să ne simțim bine și să ne desfășurăm activitățile de zi cu zi. 

Sistemul imunitar este format din următoarele structuri și organe:

  • Măduva osoasă – aici se produc globulele albe, care protejează organismul de infecții și corpuri străine.
  • Timusul – o glandă de mici dimensiuni, situată în spatele sternului și activă până la vârsta pubertății. Are rolul de a proteja organismul de afecțiunile autoimune, ce apar atunci când sistemul imunitar începe să-și atace propriile țesuturi. 
  • Ganglionii limfatici – niște structuri de mărimea unor boabe de fasole, care își măresc volumul în momentul în care organismul are de-a face cu o infecție. 
  • Splina – cel mai mare organ al sistemului limfatic, care conține celule albe ce luptă împotriva infecțiilor.
  • Amigdalele, atât de cunoscute de noi toți, încă din fragedă copilărie – acestea activează, datorită poziționării lor, sistemul imunitar al organismului atunci când detectează agenții patogeni care pătrund în corp prin cavitatea bucală sau nazală. 

Tipuri de sistem imunitar

Există 2 tipuri de sistem imunitar:

  • Sistem imunitar nativ, înnăscut;
  • Sistem imunitar dobândit.

Sistemul imunitar înnăscut este determinat genetic și este cel pe care copilul îl preia de la mamă pe întreaga durată a sarcinii și în timpul alăptării. Acesta oferă apărare împotriva agenților patogeni cu care mama a intrat în contact de-a lungul vieții. 

Sistemul imunitar dobândit apare după naștere, însă nu imediat, ci în momentul în care copilul ia contact cu un prim antigen, față de care nu este imunizat. Astfel, se dezvoltă capacitatea organismului de a se apăra de diverșii agenți patogeni, dar și de a-i reține, a-i recunoaște și a-i ataca la următoarea apariție. 

Cauzele care conduc la scăderea imunității organismului

Există o serie de cauze care conduc la scăderea imunității organismului și la creșterea predispoziției acestuia către captarea microbilor și virusurilor. Printre cauze, se numără:

  • O alimentație inadecvată și un aport insuficient de vitamine, minerale, glucide, lipide, proteine, care duc la apariția unor deficite și care dezechilibrează organismul per ansamblu.
  • Existența unor boli precum diabet, cancer, SIDA sau a unor tratamente, cum ar fi cel cu citostatice sau cu antibiotice administrate necorespunzător.
  • Un stil de viață sedentar, dezvoltat prin lipsa sportului și a activităților fizice.
  • Fumatul și consumul excesiv de zahăr și alcool
  • Factorii genetici care joacă un rol major în sistemul imunitar, bolile sistemului imunitar putând fi transmise ereditar.
  • Stresul care produce dezechilibre hormonale în organism și odihna insuficientă care favorizează accentuarea stresului. 
  • Acțiunea unor factori de mediu, precum pesticidele în exces, soluțiile de curățenie, poluanții, aditivii alimentari etc. 
  • Vârsta este un alt factor care duce la scăderea imunității. Pe măsură ce îmbătrânim, răspunsul nostru imunitar se reduce, infecțiile respiratorii și bacteriene, gripa, pneumonia și riscul de cancer crescând. 

Simptomele unui sistem imunitar scăzut

Un sistem imunitar scăzut va favoriza, întotdeauna, apariția infecțiilor, gripelor, alergiilor și a altor afecțiuni medicale.

simptomele unui sistem imunitar scăzut
Sursa: Freepik.com

Simptomele unui sistem imunitar slăbit sunt foarte variate și diferă de la persoană la persoană, însă ar trebui sa ne îngrijorăm atunci când ne confruntăm cu infecții frecvente, severe și care se vindecă mai greu. Printre simptomele unui sistem imunitar slăbit, amintim:

  • Stare generală de oboseală și lipsa de energie;
  • Insomnii;
  • Probleme digestive;
  • Infecții urinare repetate;
  • Infecții de piele;
  • Herpes bucal sau genital frecvent;
  • Oscilații extreme de greutate;
  • Lipsa de poftei de mâncare;
  • Lipsa de concentrare;
  • Infecții respiratorii recurente;
  • Infecții ale urechilor sau ale sinusurilor;
  • Inflamația ganglionilor limfatici;
  • Anemie.

10 Remedii naturiste pentru întărirea sistemului imunitar

Cu siguranță, toți am avut perioade pe parcursul vieții când ne-am confruntat cu scăderea imunității organismului dintr-una sau mai multe cauze dintre cele amintite mai sus. Din fericire însă, sistemul imunitar poate deveni mult mai puternic și mai rezistent în fața agenților patogeni dacă ne schimbăm obiceiurile alimentare, adoptăm un stil de viață sănătos și apelăm la diverse activități și remedii naturiste, care nu doar că ne stimulează sistemul imunitar, dar au și o mulțime de alte beneficii pentru organism. Iată care sunt acestea:

1.Ghimbirul

Este o plantă care se poate consuma sub formă de ceai, ras și/sau amestecat cu miere, respectiv sub formă de condiment pentru diverse feluri de mâncare. Ghimbirul este un remediu excelent pentru întărirea sistemului imunitar și pentru combaterea răcelii și gripei. Ajută, în același timp, la normalizarea funcției digestive și la îmbunătățirea nivelului unor enzime ale ficatului. De asemenea, ghimbirul reduce stresul, calmează grețurile matinale și previne apariția infecțiilor bucale, precum gingivita și parodontoza.

beneficiile ghimbirului
Sursa: Unsplash.com

2. Mierea

Este unul dintre cel mai des întâlnite alimente din casa noastră, având o mulțime de beneficii asupra stării de sănătate a organismului. Mierea nu doar că stimulează sistemul imunitar și ajută la tratarea tusei, răcelilor și durerilor în gât, dar are și un puternic efect antibacterian în diversele probleme interne și externe ale organismului. În plus, consumul regulat de miere calmează stresul și emoțiile. De asemenea, constituie o adevărată sursă de energie pentru organismul nostru, având la bază fier, calciu, potasiu și vitamine din complexul B. Tot din seria produselor apicole, chiar și consumul de lăptișor de matcă se poate dovedi extrem de eficient, mai ales în perioadele de convalescență. Acesta întărește rapid sistemul imunitar și restabilește activitatea hormonală.

beneficiile mierii
Sursa: Unsplash.com

3. Socul

Este una dintre puținele plante medicinale cunoscute în medicina populară, care îmbunătățește starea de sănătate în general, însă are și o mulțime de efecte terapeutice, ajutând în tratarea multor afecțiuni. Socul întărește sistemul imunitar, este utilizat ca supliment alimentar, crescând rezistența organismului. Este eficient în ameliorarea simptomelor specifice răcelii cu până la 60%. Totodată, fructele de soc se întrebuințează pentru eliminarea toxinelor din organism și sunt ideale în reducerea simptomelor asociate alergiei la polen și rinitelor.

beneficiile socului
Sursa: Unsplash.com

4. Aronia

Aronia este un fruct ce aduce o mulțime de avantaje pentru starea noastră de sănătate de zi cu zi, forma frecventă sub care se consumă fiind reprezentată de sucul de aronia. Sucul de aronia ne protejează și întărește sistemul imunitar, având o multitudine de vitamine și de minerale atât de necesare pentru organismul uman – vitaminele A, C, E, fier, zinc si calciu. În plus, sucul de aronia ne apără organismul de virusuri, scade șansele de infectare, reglează glicemia și previne apariția diabetului, dar ne oferă și energia de care avem nevoie pentru întreaga zi.

beneficiile aroniei
Sursa: Unsplash.co

5. Cătina

Este o plantă ale cărei părți componente sunt utilizate pentru a aduce numeroase beneficii organismului nostru. Cura cu fructe de cătină este recomandată la finalul verii, pentru că întărește imunitatea la bolile care pot să apară la începutul sezonului rece. În plus, cătina stimulează pofta de mâncare și conține vitaminele A, B1, C și E. Pe lângă sporirea imunității, cătina ajută și la combaterea și tratarea inflamațiilor, îmbunătățește sistemul digestiv și pe cel cardio-respirator, remediază problemele articulare și stimulează secreția de colagen, menținând astfel elasticitatea pielii și întârziind procesul de îmbătrânire.

beneficiile cătinei
Sursa: Unsplash.com

6. Echinacea

Este planta care ne pregătește organismul și îl ajută să se adapteze mai ușor cu trecerea la sezonul rece, sporindu imunitatea. Echinacea are acțiune bacteriostatică asupra unor bacterii, virusuri și fungi. Și-a dovedit eficiența în:

  • combaterea infecțiilor, a gripei și a răcelii;
  • tratarea unor probleme urologice, ginecologice, poliartrite și cefalee.

Această plantă are în compoziție vitaminele A, E, C, potasiu, iod, cupru, zinc, având o mulțime de proprietăți imunostimulante.

beneficiile echinacheei asupra sistemului imunitar
Sursa: Unsplash.com

7. Arnica

Este una dintre plantele cele mai prețioase atunci când vine vorba de impulsionarea sistemului imunitar. În administrare internă, acționează la nivelul gâtului și al căilor respiratorii superioare. Extern:

  • îmbunătățește circulația sângelui;
  • încălzește extremitățile;
  • ameliorează echimozele;
  • oferă o stare de confort fizic, prin decontractarea musculaturii.
efectele arnicăi asupra sistemului imunitar
Sursa: Pexels.com

8. Suc de portocale și morcovi

Ușor și rapid de preparat, sucul de portocale și morcovi este o licoare excelentă:

  • la gust,
  • pentru întărirea sistemului imunitar, datorită antioxidanților și cantităților ridicate de vitaminele A și C pe care le conține.

Nu avem nevoie decât de un morcov și 2 portocale pentru a obține acest remediu pentru stimularea imunității, pe care este bine să îl consumăm indiferent de sezon.

beneficiile sucului de morcov asupra sistemului imunitar
Sursa: Freepik.com

9. Sportul și mișcarea

Sunt, de asemenea, metode ușoare și la îndemână pentru a ne crește imunitatea organismului. Acestea determină globulele albe și anticorpii să circule mai rapid prin corp. Activitatea fizică regulată este considerată a fi izvorul tinereții, ajutând la menținerea unei vieți longevive și sănătoase. Plimbările pe jos sunt recomandate indiferent de anotimp, pentru că:

  • aerul proaspăt oxigenează organismul;
  • rezistența în fața virusurilor va fi mult mai mare;
  • ajută la eliminarea stresului și a depresiei;
  • combate insomnia;
  • îmbunătățește capacitatea de concentrare.
beneficiile sportului și mișcării asupra sistemului imunitar
Sursa: Unsplash.com

10. Expunerea la soare

Favorizează întărirea sistemului imunitar. Limfocitele sau globulele albe ale sângelui (responsabile pentru  lupta cu infecțiile) se înmulțesc sub efectul razelor naturale ale soarelui. Acestea luptă împotriva bacteriilor și mențin corpul sănătos. De asemenea, expunerea la soare stimulează secreția de vitamina D, care joacă un rol deosebit de important în sănătatea organismului:

  • Ajută sistemul imunitar să lupte cu bolile;
  • menține sănătatea osoasă;
  • elimină grăsimea în exces;
  • întărește dantura;
  • previne cancerul;
  • ameliorează durerile articulare;
  • îmbunătățește calitatea somnului;
  • contribuie la reducerea depresiei ușoare.
beneficiile expunerii la soare
Sursa: Unsplash.com

Concluzii

Să nu uităm nici de importanța odihnei, de o bună hidratare și de o alimentație corespunzătoare, bogată în vitamine și minerale. Toate acestea ne vor pregăti organismul pentru sezonul rece.